Undervisning ud fra Tegn det du ser
Undersøgelsens mening
Du undersøger et emne for et motiv, for at skabe en genkendelse, ikke for at forklare en oplevelse du har og siden går du videre med at skabe den stemning du får ved et møde med et motiv. Med indlæring af tegningens mange facetter, får du mulighed for at udtrykke dig friere i det tegnede sprog.
Iagttagelsestegning
Iagttagelsestegning er undersøgende tegning. Du oplever et motiv i dine omgivelser, og tegner det på papir i samme øjeblik. Din undersøgelse er at tegne det du ser og ikke det du forestiller dig at du ser. Din styrke er at koordinere dine sanser omkring, hvad du oplever og med din lyst og vilje opøve et håndværk gennem tegning.
Håndværk
Håndværket ligger i at lære sine redskaber og materialer at kende. Du kombinerer valg af blyant og papir i forhold til den øvelse du vil repetere og bruger dem siden bevidst i et studie eller senere i en tegning.
Metoden
Metoden du vælger er en bevidst fremgangsmåde, som du bestemmer dig for at bruge til at lære et motiv at kende med flere forskellige sammensætning og indgange til din oplevelse af emnet. Dine mange valg af motiv , materialer og dine endelige beslutninger former din personlige æstetik som ligger i dine tegningers udtryk.
Proportioner
Det er altsammen proportioner – er når du undersøger et motiv – at se efter kontraster af stort og småt, rundt og firkantet, af lodret og vandret og lade de to modsatte mål være med til at understrege motivet. Når du begynder at bruge modsætninger i dit motiv, viser der sig relationer som fremhæver motivet og giver det styrke.
Geometri
Tegnesproget har en indbygget orden, tilgesom talesproget, der formes af perspektivlære ved brug af geometriens rette linjer og former. En indre struktur som skellettet i anatomien eller konstruktionen i et hus ses ikke med det blotte øje, men fornemmes i den måde anatomien og huset er opbygget naturligt – så det ser ud til at hænge sammen. Du kan med geometrien opbygge den struktur der viser en naturtro form.
Perspektivlære
Til at skabe den rumlige form, i et rum, i en figur er perspektivlærens parallelle linjer basen for rummets sammenhæng. De parallelle linjer forkortes og forenes i samme forsvindingspunkt på horisontlinjen så der opstår en rumlig illusion af et motiv tegnet på en flade. Ifølge Vesteuropæisk billedtradition vhiler perspektivlæren i at alle elementer i tegningens komposition ses fra dit perspektiv – ses fra den synsvinkel du indtager i forhold til motivet.
Komposition
For at understrege dit synspunkt kan kompositionen der streger dette. Komposition er den geometriske orden som optiske fører blikket til centrum i motiv. Den måde øjet ser på er ud fra dets natur, at møde et emne ved at sortere mellem, informationer og gå direkte til det som er mest vigtigt.
Baggrund
En base for opbygningen af en harmonisk eller disharmonisk komposition til at bære et billedes fortælling kan baseres på det gyldne snit. Begrebet er genopdyrket i renaissancen ud fra antikkens viden. Det gyldne snit – 1/1,618 – er derfra det målforhold som i vesterlandsk billedkunst ses som bærer af proportioner af æstetisk harmoni, som det er defineret ud fra naturens vækst. Det klassiske målforhold indlæres ved tegning af naturens emner og forstås ved at se hvordan det lille vokser sig stort fx ved studie af en kogle, konkylie… Den viden er i tegneprocessens videre udvikling til f. eks et design, anvendeligt til at skabe en harmanosik, naturlig balance mellem proportion, eller det modsatte, i både et statisk objekt, en figur i bevægelse eller billedets komposition.
Tegningens udvikling
Udtrykket set i de enkleste hulemalerier er basen for det udtrykke et liv og dets rigdomme og hverdagens styrker. Siden er andre nuancer blevet gjort synlige fra renaissancen og frem for at samles i en graffitti på en væg der viser sin tids verden. Store klassiske tegnere der har skabt kunsthistorien – dem hvis tegninger er bevaret i arkiver, museer og biblioteker – kan studeres for ders indsigt og samlede udtryk. Jo mere du selv tegner, jo mere får du ud af at møde, studere og kopiere de store mestres værker. Det er et endeløst studie, der parallelt med din udvikling kun kan blive størrere.
Farvelære
Området har sit enorme omfang. Her er flere henvisninger til et eget studie indenfor området af kunstnere der har arbejdet med farvelærens teorier som den er basen for primære, sekundære og teritære grundfarver og karakteren af deres indbyrdes relationer.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Privatundervisning
Intensivt
Begynder, øvede eller ud fra særligt projekt. Sted: ved Søerne, 1909 Frederiksberg C.
Hjemmearbejde og engagement forventes. Tegn det du ser må påregnes at indkøbes af deltager da den danner grundlag for undervisningen og opgaver der stilles.
Pris 500,- kr for 1 time, pr gang. Tidsrum i dagtimer, ugedage. Periode aftales og betales forud. Forløb af min. 5 gange. afholdes ugentligt eller fordeles over, max. 2 mdr. Der bruges ekstra tid uden beregning 1. gang til præsentation.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Holdundervisning
Små hold for 2-4 personer
Til dem som allerede er i gang med at tegne og gerne vil undersøge et område eller indarbejde emner for et projekt nærmere. Sted: ved søerne, 1909 Frederiksberg C.
Hjemmearbejde og engagement forventes. Tegn det du ser må påregnes at indkøbes af deltagere da den danner grundlag for undervisningen og de opgaver der stilles.
Pris pr person ved hold af 2-4 personer, 400,- kr for 1,5 pr gang. Tidsrum i dagtimer, ugedage eller tirsdag aften. Periode aftales, minimum 5 gange og betales forud. Forløb afholdes ugentligt eller hver fjortende dag, over en periode af max. 3 mdr. Der bruges ekstra tid uden beregning 1. gang til præsentation.
Holdundervisning eller Workshop
Undervisningen vil foregå på Skole, højskole, firmadomicil, kunstforening, museum.
Arrangeres som dagsarrangement / weekend / uge eller som et fortløbende engagement over en sæson, en periode.
Prissætning ud fra omfang, antal deltagere.
Pris gives på forhånd i form af tilbud. CVR. + evt. udgifter til særlige materialer og transport/evt. ophold.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Om Mig
Min skoling er den jeg underviser ud fra. Uddannet fra Skolen for Brugskunst, SfB, Linjen for tegning og grafik, København [idag Danmarks Designskole]. SfB – der i forhold til dagens undervisning samme sted, der inkluderer designteori og markedsføring – var en skole med karakter af en “art school”. Tegneundervisningens kerneområder indeholdt iagttagelsestegning som genstands- og figurtegning, croquis, portræt- og frihåndstegning, der blev undervist i af gode lærere. I det drivhus en skoling er, er det at lære sig selv kæmpe med tvivl og forme håb, at udvikle en bevidstgørelse for faget ved at iagttage forskelle og forandringer i sine omgivelser.
En skoling giver identitet fagets virkemidler og metoder, der som i tegning aldrig afsluttes for, der vil altid være noget nyt at undersøge og kombinere med basen der udvikles til sin samtid. Undervisningen i min tid på skolen, indeholdt udover grundig tegneundervisning, grundlæggende indføring i grafisk design, bogtilrettelægning og illustration [1981-1985] – dvs før Mac. Samtidigt med Sfb og i 5 efterfølgende år [1982-1990] er tegning blevet udvidet gennem en ‘elevtid’ hos landskabsmaler [S.Ekengren], centreret omkring tegning, form og farvers relation til at vise rum.
Fra egen tegnestue siden 1993 løst opgaver som grafisk designer og tegner. Opgaverne er mange og variederes over en lang periode, centreret omkring visuelt at beskrive et projekts karakter. Opgaver er løst til forlag som bogdesign, eller til museer som grafisk design og tilrettelægnin.
Arbejder med original tegning og mønstre, der i opgaver anvendes som analog tegning, der justeres til digital brug alt efter reproduktion.Tegninger af naturemener er anvendt til bl.a. bogudgivelser og projekter. Tegning af natur er base for mit univers af tegnede og malede billeder.
Tegneundervisning har jeg arbejdet med for hold og i privat regi siden 2014.