Tegneundervisning

Undervisning ud fra Tegn det du ser


Iagttagelsestegning
Iagttagelsestegning er undersøgende tegning. Du oplever et motiv i dine omgivelser, og tegner det på papir i samme øjeblik. Din undersøgelse er at tegne det du ser og ikke det du forestiller dig at du ser. Din styrke er at koordinere dine sanser omkring, hvad du oplever. Du undersøger et motiv, for at skabe en genkendelse – ikke for at forklare en oplevelse du har.

Med indlæring af tegningens håndværk, metode i tegning efter naturtro mål og videre til goemetri somhjælp og perspektiv til at skabe rum, får du måder til at udtrykke dig friere og vise den oplevelse du møder.

Håndværk
Håndværket ligger i at lære sine redskaber og materialer at kende. Du kombinerer valg af blyant og papir – i forhold til den øvelse du vil repetere og bruger dem siden bevidst i et studie eller senere i en tegning. Det er den taktile praktiske indlæring af tegning .

Metoden
Metoden du vælger er en bevidst fremgangsmåde, som du bestemmer dig for at bruge til at lære et motiv at kende med flere forskellige sammensætning og indgange til din oplevelse af emnet. Dine endelige beslutninger former din personlige æstetik i dine tegningers udtryk. Det er den overordnede mentale indlæring af tegning af det du ser.

Proportioner
Det er altsammen proportioner – er når du undersøger et motiv – at se efter kontraster af stort og småt, rundt og firkantet, af lodret og vandret og lade de to modsatte mål understrege hinanden til at vise hvordan motivet er sat sammen. Så det ligner naturen. Det er indlæringen der får sine omgivelser til at genkende proportioner.

Geometri
Tegnesproget har en indbygget orden, tilgesom talesproget, der formes af perspektivlære ved brug af geometriens rette linjer og former. En indre struktur som skellettet i anatomien eller konstruktionen i et hus ses ikke med det blotte øje, men fornemmes i den måde anatomien af et motiv er sammensat. Med geometrien indlæres den struktur der viser en forms opbygning.

Perspektivlære
Ifølge Vesteuropæisk billedtradition hviler perspektivlæren i at alle elementer i tegningens komposition ses fra tegnerens synsvinkel i forhold til motivet. Til at skabe fornemmelse af dybde i form, rum, figur, genstand ses parallelle linjer der forkortes mod et punkt på horisontlinjen så den rumlige illusion opstår omkring motivet tegnet på en plan flade.

Komposition
For at understrege dit synspunkt kan harmonisk eller disharmonisk komposition tbære et billedes fortælling. Komposition er den optiske der fører blikket til centrum i motiv. enten direkte til centrum i en symmetrisk opbygning eller ad en asymmetrisk form. Øjet ser ud fra dets natur, at møde et emne ved at sortere mellem, informationer og gå direkte til det som er mest vigtigt.

Det gyldne snit 
En klassisk komposition kan baseres på det gyldne snit. Begrebet er genopdyrket i renaissancen ud fra antikkens viden. Det gyldne snit – 1/1,618 – er derfra det målforhold som i vesterlandsk billedkunst ses som af æstetisk harmoni, defineret ud fra naturens vækst. Praktisk indlæres det klassiske målforhold ved tegning af naturens emner og forstås ved at se hvordan det lille vokser sig større fx ved studie af en kogle, konkylie… Indlæring af naturens mål med tegning kan i en videre udvikling til f. eks et design, skabe en naturlig dvs. genkendelig proportion.

Tegningens udvikling
Udtrykket set i de enkleste hulemalerier er basen for det udtrykke et liv og dets rigdomme og hverdagens styrker. Siden er andre nuancer blevet gjort synlige fra renaissancen og frem for at samles i en graffitti på en væg der viser sin tids verden. Store klassiske tegnere der har skabt kunsthistorien kan studeres for deres indsigt. Jo mere du selv tegner, jo mere får du ud af at møde, studere og kopiere de store mestres værker. Det er et endeløst studie, der parallelt med din udvikling kun kan blive størrere.

Farvelære
Området har sit eget enorme omfang. Her er flere henvisninger til et selvstudie indenfor området. Farvelærens teorier udtrykt af flere kunstneres univers, som den er svar på den klassiske opbygning af primære, sekundære og teritære grundfarver og den karakter deres indbyrdes relationer giver.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Privatundervisning


Kontakt mig direkte

Intensivt
Begynder, øvede eller ud fra særligt projekt. Sted: ved Søerne, 1909 Frederiksberg C.  
Hjemmearbejde og engagement forventes. Tegn det du ser må påregnes at indkøbes af deltager da den danner grundlag for undervisningen og opgaver der stilles.
Pris 500,- kr for 1,5 time, pr gang. Tidsrum i dagtimer, ugedage. Periode aftales og betales forud. Forløb af min. 5 gange. afholdes ugentligt eller fordeles over, max. 2 mdr. Der bruges ekstra tid uden beregning 1. gang til præsentation.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Holdundervisning


Kontakt mig direkte

Små hold for 2-4 personer
Til dem som allerede er i gang med at tegne og gerne vil undersøge et område eller indarbejde emner for et projekt nærmere. Sted: ved søerne, 1909 Frederiksberg C. 
Hjemmearbejde og engagement forventes. Tegn det du ser må påregnes at indkøbes af deltagere da den danner grundlag for undervisningen og de opgaver der stilles.
Pris pr person ved hold af 2-4 personer, 400,- kr for 1,5 time pr gang. Tidsrum i dagtimer, ugedage eller tirsdag aften. Periode aftales, minimum 5 gange og betales forud. Forløb afholdes ugentligt eller hver fjortende dag, over en periode af max. 3 mdr. Der bruges ekstra tid uden beregning 1. gang til præsentation.

Holdundervisning eller Workshop 
Undervisningen vil foregå på Skole, højskole, firmadomicil, kunstforening, museum.
Arrangeres som dagsarrangement / weekend / uge eller som et fortløbende engagement over en sæson, en periode. 
Prissætning ud fra omfang, antal deltagere.

Pris gives på forhånd i form af tilbud. CVR. + evt. udgifter til særlige materialer og transport/evt. ophold.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Om Mig


Min skoling er den jeg underviser ud fra. Uddannet fra Skolen for Brugskunst, SfB, Linjen for tegning og grafik, København [idag Danmarks Designskole]. SfB – var en skole med karakter af en “art school”. Tegneundervisningens kerneområder indeholdt iagttagelsestegning som genstands- og figurtegning, croquis, portræt- og frihåndstegning, der blev undervist i af gode lærere. Et drivhus for at opbygge sin egen personlige ramme. Skolingen giver egen identitet, viden om fagets virkemidler og metoder. I tegning afsluttes den læring aldrig for, der vil altid være noget nyt at undersøge og kombinere med sin samtid.

Undervisningen i min tid på skolen, indeholdt udover grundig tegneundervisning, grundlæggende indføring i grafisk design, bogtilrettelægning og illustration [1981-1985] – dvs før Mac. Samtidigt med Sfb og i 5 efterfølgende år [1982-1990] er tegning blevet udvidet gennem en  ‘elevtid’ hos landskabsmaler [S.Ekengren], centreret omkring tegning, form og farvers relation til at vise rum. 

Fra egen tegnestue siden 1993 har jeg løst opgaver som grafisk designer, udstillingsdesign og tegner. Opgaverne er mange og variederes over en lang periode, centreret omkring visuelt at beskrive et projekts karakter. Opgaver er løst til forlag som bogdesign, eller til museer som grafisk design og tilrettelægning af udstilling og dekoration.

Tegning af natur er base for mit univers af tegnede og malede billeder. Arbejder løbende med original tegning og mønstre, der i opgaver anvendes som analog tegning, eller justeres til digital brug alt efter reproduktion.Tegninger af naturemener er anvendt til bl.a. bogudgivelser og projekter.

Tegneundervisning har jeg arbejdet med for hold og i privat regi siden 2014.

CV 


This image has an empty alt attribute; its file name is En-blyant-IMG_5915-1024x318.jpg