Tegneudervisning

Tegn det du ser.

Undervisning


Privatundervisning, Tegn det du ser: Kontakt mig direkte

Privatundervisning for 1 personIntensivt. Begynder, øvede eller ud fra særligt projekt. 
Sted, Søerne, 1909 Frederiksberg C.  
Hjemmearbejde og engagement forventes. Tegn det du ser må påregnes at indkøbes af deltager da den danner grundlag for undervisningen og opgaver der stilles.
Pris 600,- kr for 1,5 time. Tidsrum i dagtimer, ugedage. Periode aftales og betales forud. Forløb af min. 5 gange. afholdes ugentligt eller fordeles over, max. 2,5 mdr. Der bruges ekstra tid uden beregning 1. gang til præsentation.

Små hold for 2-4 personer Til dem som allerede er i gang med at tegne og gerne vil undersøge et område eller indarbejde emner for et projekt nærmere. Sted, Søerne, 1909 Frederiksberg C. 
Hjemmearbejde og engagement forventes. Tegn det du ser må påregnes at indkøbes af deltagere da den danner grundlag for undervisningen og de opgaver der stilles.
Pris pr person 600,- kr for 2 timer. Tidsrum i dagtimer, ugedage, eller Tirsdag aften. Periode aftales og betales forud. Forløb af min. 5 gange. afholdes ugentligt eller hver fjortende dag, over en periode af max. 2 mdr. Der bruges ekstra tid uden beregning 1. gang til præsentation. 

Holdundervisning eller Workshop kan arrangeres til den særlig opgave udfra et bestemt emne af natur på Skole, højskole, firmadomicil / kunstforening.
Dagsarrangement / weekend / uge eller som et fortløbende engagement over en sæson, en periode. 
Prissætning ud fra omfang, antal deltagere. Pris gives på forhånd i form af tilbud. CVR. Evt. udgifter til indkøb af objekter til særligt emne, tillægges. Udenfor Københavnsområde tillægges ophold og transport.

Selvstudie


Tegning – Mønster – Farve er et uendeligt studie og Tegn det du ser giver anvisninger til hvor du kan gå videre.

Tegning som del af en designproces – hønen eller ægget – det er ikke til at vide hvornår lyst, viden eller indsigt giver association til andre emner end det synlige i virkeligheden. Bogen giver flere forslag til at en proces for hvordan et emne kan undersøges og deraf give en egen formgivning eller historie.
Mønstervirkning er en både at skabe en rytme for din tegnemåde til at vise f.eks. et træs bladløv. Du når ikke at tegne alt indenfor en afsat tid, men du genskaber indtrykket af det, du ser. Som udløber af gennemtegnet og studeret motiv, kan en detalje uddrages til at være en enhed, der kan fungere som rapport for et samlet mønster.
Farvelære Goethes farvehjul, Bauhaus’ lærere, Joseph Albers, Johannes Itten, Paul Klee viser at emnet ikke kun er teoretisk, men en meget følsom og praktisk disciplin til at se og balancere hvordan farver relaterer sig til hinanden og skaber forskellige indtryk og rum. 

Kunsthistorie er området hvor tid, tanke og udtryk mødes i den vestlige kunst. Bogen giver anvisninger med kort introduktion til hvem der præget tegnekunsten. Et udvalg af kunstnere, hvis undersøgende tegning beskriver et motiv med så meget nerve at det forbliver for en kulturs blikke, er tillagt bogen. Studiet af andres værker og deres samtid giver en indgang til tegnesproget som bærer af kultur, følelse og personlige valg. 
Inspiration At søge videre på internettet omkring farvelære, kan være at søge forskellige kunstneres teorier, f.eks. Paul Cezanne, Henri Matisse, Eugene Delacroix og mange andre. En begrænsning i din søgning er det du udtrækker af et studie og derfra fordyber dig i ved at søge specifikt på emnet eller omvendt studerer videre ud fra den indsigt du møder.

Om Mig


CV Min skoling er den jeg underviser ud fra. Uddannet fra Skolen for Brugskunst, Linjen for tegning og grafik, København [idag Danmarks Designskole]. SfB, der i forhold til dagens undervisning samme sted, der inkluderer designteori og markedsføring, var en skole med karakter af en “art school”. Tegneundervisning på SfB indeholdt genstands- og figurtegning, croquis, portræt- og frihåndstegning, der blev undervist i af gode lærere, som også var udøvende tegnere. I det drivhus en skoling gør er at lære dig kæmpe forbi forventninger, og udvikle en bevidstgørelse af et fag . En skoling der giver identitet, for et fag der aldrig afsluttes for der vil altid være noget nyt at undersøge og iver redskaber til at sætte sig selv i forhold til i sin samtid. Undervisningen gav udover grundig tegneundervisninng, grundlæggende indføring i grafisk design, bogtilrettelægning og illustration [1981-1985] – dvs før Mac. Samtidigt med Sfb og efterfølgende år[1982-1990] udvidet som en  ‘elevtid’ hos landskabsmaler [S.Ekengren], centreret omkring tegning, form og farvers relation til at vise rum. 

Fra egen tegnestue siden 1993 løst opgaver som grafisk designer og tegner. Opgaverne er løst til forlag som bogdesign, eller foreslået til museer som grafisk udstyr, katalogtilrettelægning, udstillingsdesign der har indholdt, grafik, stilhistorisk illustration og farvesætning og konceptudvikling og grafisk linje for mindre virksomheder. Tegneundervisning har jeg arbejdet med for hold og i privatregi siden 2014. Arbejder sideløbende med original tegning og mønstre, der i opgaver anvendes som analog tegning, der overføres og justeres til digital brug.


This image has an empty alt attribute; its file name is En-blyant-IMG_5915-1024x318.jpg

Recent Projects

Skitser til illustrationer med frugt
Tegning
Folklore
Mønster
Bindesbøll på Kunstindustrimuseet
Grafisk. Cases
67 trætegninger. Møbelsnedkernes træbog 1,2,3
Bogdesign. Cases Grafisk design Tegning
Tegneudervisning
Tegning Tegninger fra naturen
“Kærlighed”, udstillingsmateriale
Grafisk design Grafisk. Cases
Typografi
Bogdesign. Cases
Redskaber
Tegning
Blomst 2000
Mønster
Grafisk tilrettelægning, sats, omslag. Fiktion
Bogdesign. Cases Grafisk design
Børnenes Museum, 2010: Grafik. Integreret skiltning og illustration
Grafisk design Grafisk. Cases Koncept. Cases
Bogdesign, omslag og sats
Bogdesign. Cases Grafisk design
Memoire. Grafisk tilrettelægning. Billed og tekstil redigering
Bogdesign. Cases Grafisk design
Grafisk linje. Logo med udgangspunkt i faget
Grafisk design Grafisk. Cases
Tegninger af svampe
Tegning
Historie. Gik i 1992 ind til et forlag …
Bogdesign. Cases Grafisk design
Børnenes Museum, 2010: Rumindretning. Mur-relief. Dekoration. Farve.
Grafisk design Koncept. Cases
Børnenes Museum 2010: Farvesætning
Farve Koncept. Cases
Omslag og sats til digte
Bogdesign. Cases Grafisk design
Blomsterhav
Tegning
Blomsterark
Tegning
Udstillingsmateriale til to snedkere
Grafisk. Cases
Striber
Farve
100 træer til bog og “Kuglebanen til det offentlige rum…”
Bogdesign. Cases Grafisk design Tegninger fra naturen
Kulørte dobbelttegninger
Tegning
Farveskala April
Farve
Madopskrift illustreret med ingredienser
Tegning
Farvesætning designlinie
Farve
Udstillingsdesign til møbelsnedkerens håndværk.
Koncept. Cases
PROJEKT: 100 træer til 100 drejede trækugler
Tegning
Blomsterark
Mønster
Tilrettelægning af www. Charlotte Schrøder Dorph
Grafisk design Grafisk. Cases