Typografi

 27/11/2017     

Skriftbilledet kan se så forskellligt ud. Nogen spurgte mig forleden, hvordan man vælger en font. Er det den ene eller anden slags der skal vælges og hvordan passer det til det man er igang med … Heldigvis er der ikke nogen standard der foreskriver hvad, vel kun en naturlig vilje til at ville fortælle – direkte til sagens kerne. Det tager sig tid at forelske sig i en font – at lære dens karakter at kende- at få den til at vise det man vil, med henvisninger til en klassisk tradition eller ved at bryde den over på tværs og netop bruge en klassiker til at vise noget kontroversielt eller ikke ventet.


SKOLE – se
Når jeg ser på en font så ser jeg altid på E’et først, jeg kan genkende et T i en antikva. Ser på hvordan den som sats står sig som billede. At den er letlæselig på en linje ved at den giver plads til linier op over og nedenunder keglen i bogstavet. Lille e er keglen. lille g går nedenunder linje  og keglen. lille k går op over linjen og keglen. De mange forskelle gør det lettere for øjnene at identificere og hurtigt flyde med på i vandrette bevægelse.

I store træk er læsevenlighed formålet  – jo mere variation i en rolig harmoni jo lettere læselig. Valget ligger i hvad det er for en opgave? – en diger roman, en fagbog, en læsebog for børn, et digt??. først og fremmest har jeg lært dem at kende ved at bruge dem. – ved at skitsere bogstavet op den rette font; en Garamond, en Times, en Bembo. en Univers – skitseret op i blyant op så fonten kunne genkendes.


SKOLE – øvelse
Her er vist forskellige satstyper i antikva og grotesk af dem jeg har på computeren i det daglige arbejde.
De er anvendelige i mit regi som harmoniske og ikke rettet til et kommercielt larmende formål men til bogarbejde.
De her valgte er klassikere som de er udformet til computerbrug og nogle få harmoniske af nyere slags.
Læs mere om de oprindelige fonte ved at søge på deres navn og deres historie
– og start med at prøve dem af til dit formål: Billed og tekst og indhold set som en harmonisk enhed.


SKOLE – studer
Hvis du vil vide virkelig meget om typografi og den enkle brug af klar sats til en bog
prøv at lede dig frem til en af de første klassikere Jan Tschihold og hans pionerarbejde omkring typografi og bogarbejde

Link til Jan Tschihold: Das Neue Typographie,1928. Engelsk  PDF
A brief history of the Ampersand er en tryksag om &-tegn og deres former kan findes her et link til webdesignerdepot.com

Recent Projects

Sophienholm
Grafisk design Grafisk. Cases
Folklore
Mønster
Bindesbøll på Kunstindustrimuseet
Grafisk. Cases
Børnenes Museum, 2010: Grafik. Integreret skiltning og illustration
Grafisk design Grafisk. Cases Koncept. Cases
67 trætegninger. Møbelsnedkernes træbog 1,2,3
Bogdesign. Cases Grafisk design Tegning
Tegneudervisning
Tegning Tegninger fra naturen
Grafisk linie. Møbelsnedker, konservator TDA
Grafisk design Grafisk. Cases
“Kærlighed”, udstillingsmateriale
Grafisk design Grafisk. Cases
Typografi
Bogdesign. Cases
Redskaber
Tegning
Blomst 2000
Mønster
Grafisk tilrettelægning, sats, omslag. Fiktion
Bogdesign. Cases Grafisk design
Bogdesign, omslag og sats
Bogdesign. Cases Grafisk design
Tilrettelægning af www. Charlotte Schrøder Dorph
Grafisk design Grafisk. Cases
Memoire. Grafisk tilrettelægning. Billed og tekstil redigering
Bogdesign. Cases Grafisk design
Grafisk linje. Logo med udgangspunkt i faget
Grafisk design Grafisk. Cases
Tegninger af svampe
Tegning
Historie. Gik i 1992 ind til et forlag …
Bogdesign. Cases Grafisk design
Børnenes Museum, 2010: Rumindretning. Mur-relief. Dekoration. Farve.
Grafisk design Koncept. Cases
Børnenes Museum 2010: Farvesætning
Farve Koncept. Cases
Omslag og sats til digte
Bogdesign. Cases Grafisk design
Blomsterhav
Tegning
Blomsterark
Tegning
Udstillingsmateriale til to snedkere
Grafisk. Cases
Striber
Farve
100 træer til bog og “Kuglebanen til det offentlige rum…”
Bogdesign. Cases Grafisk design Tegninger fra naturen
Kulørte dobbelttegninger
Tegning
Farveskala April
Farve
Madopskrift illustreret med ingredienser
Tegning
Farvesætning designlinie
Farve
Udstillingsdesign til møbelsnedkerens håndværk.
Koncept. Cases
PROJEKT: 100 træer til 100 drejede trækugler
Tegning