Link til Gyldendal og til forhandlere af Neel Dich Abrahamsen, Tegn det du ser – det er altsammen proportioner.

Tegn det du ser – giver ved hjælp af teori, metode, øvelser og proces et solidt fundament til at komme i gang med iagttagelsestegning. Begyndere får en vej til at se omgivelserne på en anden måde, og fortsættere kan genoptage, hvor de slap tidligere studier i tegnekunsten“ – Gyldendal

Om bogen


Bogen er indbundet og rigt illustreret 224 sider, 256 illustrationer – der er tilrettelagt som opslag der kan fungere som inspiration for at gå i dybden med det særlige område. Tegninger og tekst supplerer hinanden til at vise området der beskrives i forskellige grupperinger. Bogen henvender sig til den, der vil komme igang med at tegne eller til fortsætteren der vil tliføre viden til sin indsigt.

Iagttagelsestegning er undersøgende tegning. Du oplever et motiv dine omgivelser, og tegner det på papir i samme øjeblik. Din styrke er at koordinere dine sanser omkring, hvad du oplever og med din lyst og vilje opøver du et håndværk. Med det har du siden mulighed for at udtrykke dig et tegnet sprog.

Håndværket ligger i at lære sine redskaber og materialer at kende. Du kombinerer dem i forhold til en øvelse og repeterer dem bevidst i et studie eller senere i en tegning.
Metode er en bevidst fremgangsmåde. Du bestemmer dig for at lære et motiv at kende med flere metoder, materiale og redskab. Dine mange valg former din personlige æstetik.

Grammatikken for tegnesproget er geometri. Den danner tegningens indre struktur i en rumlig form og tilrettelægning af en komposition på en flade. Basen for iagttagelsen er nysgerrighed for undersøgelsen af dets struktur, udtryk og proportioner.
Det er altsammen proportioner – set kontrast mellem stort og småt, rundt og firkantet, af lodret og vandret i dit motiv. Modsætningerne står i en relation til hinanden der underbygger og fremhæver hinanden.
Det gyldne snit er et målforhold som i vesterlandsk kulturhistorie ses som proportioner af æstetisk harmoni – set som en forlængelse af naturens vækst. Det klassiske målforhold, er i tegneprocessen anvendeligt, til at skabe balance, proportion og følge en bevægelse.

Perspektivlæren angiver orden for parallelle linjer og deres forening i samme forsvindingspunkt til at vise en rumlig illusion af et motiv tegnet på en flade, som det er set fra din synsvinkel, dit perspektiv.
Komposition er den optiske orden fører blikket til centrum i motiv, uanset om det er tegnet som en plan todimensional flade eller rumlig tredimensional form.

Selvstudie kan have mange veje og der nævnes de kunstnere som har været med til at skabe og udvikle den vesterklandske tegnetradition fra renæssancen til nutid. Der er i bogen tegninger af kunstnerne, Lundbye, Sonne, Køpke m.fl., som hang på væggene, hvor jeg voksede op, hvor de, nok, har virket som en form for læremestre i at tegne noget konkret lige foran dig. God fornøjelse.

Undervisning


Privatundervisning, Tegn det du ser: Kontakt mig direkte